søndag 10. april 2011

Uke 39

39 uker

Week39_19784.jpg

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av uken 37 uker gammelt. Det er omtrent like langt rundt hodet som det er rundt magen nå. Livmoren tar opp stadig større plass i kroppen din og andre organer må fremdeles vike. Magesekken og blæren kan føles små fordi livmoren presser mot dem.

Lanugohåret er nesten helt borte, men det kan finnes rester på armer og skuldre ved fødselen. De faller snart av. Fosteret beveger seg så mye det kan, og det kan se rart ut når magen din hopper opp og ned når fosteret hikker.

Hos guttene er som regel testiklene på plass i pungen, men er de ikke det, er det ikke noe stort problem. Det vil rette seg av seg selv innen kort tid.

Hormonnivået til mor har innvirkning på fosteret også, og både nyfødte gutter og jenter kan ha hovne bryster og kjønnsorganer. Noen ganger kommer det også såkalt heksemelk ut av brystene.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Idag er det bare 1 uke og 1 dag igjen til termin. Jeg har egentlig sagt til meg selv at jeg ikke skal henge meg opp i den datoen, men det er søren ikke lett. Jeg har jo ikke noe annet og forholde meg til så. Da blir det bare sånn. Men jeg er fult klar over at jeg kan gå over. Jeg fødte 4 dager før med vesla. Og da var jeg ikke forberedt på det i det hele tatt.Da var vi så nærme termindatoen at jeg hadde helt slutta og tro på at ho skulle komme før. Kanskje det var derfor ho kom. For at jeg ikke venta sånn??

Formen er ihvertfall helt grei. Jeg har vært litt småsyk med feber og vond hals, men det har gått over igjen. Jeg er KJEMPE trøtt og sliten. Og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg kan sovne overalt. Jeg sover jo ikke på nattan så da får jeg heller gjøre det på dagen når vesla sover.

Hodet til babyen er fortsatt ikke festet. Det stresser meg litt, for hvis vannet mitt går så må jeg legge meg rett ned med en gang. Det er vist pga at navletrengen kan komme foran babyen eller noe. Men men. Det er bare og ta det som det kommer. Jeg får ikke gjort så mye med det nå alikevel.

Nå har jeg ihvertfall kommet til det punktet at fødselen bare kan komme:)

Bildet kommer etterpå:)

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med 39 uker!! Uff jeg føler så med deg nå på slutten.. Jeg var også så sliten på slutten med andremann at jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle komme meg gjennom dagene. Og Liam som bare ville bli bært dagen lang og var full av trass :(..

    Veldig snart er det over og du har kroppen din for deg selv igjen;) Masse lykke til med tiden fremover!

    SvarSlett
  2. Tusen takk:) Godt at noen forstår. Det er ikke like lett denne gangen.

    Ja håper at det skjer veldig snart:) Hehe

    SvarSlett