lørdag 2. april 2011

Uke 38

38 uker

Week38_19783.jpg

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.

Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.

Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tenk.. Nå er det bare 2 uker til termin. Nå kan det skje når som helst, men det kan også gå en hel mnd. Så det er vel bare til og tenke at det er max 4 uker igjen. Det er jo ikke lenge det heller.

De siste ukene har vært tøffe. Jeg har ikke vært i form. Den siste uken har vært fylt med kvalme og feber. Vet ikke helt hva det kan være. Jeg har tatt masse prøver som er vidre sendt. Det kan også være et tegn på at fødselen nærmer seg, men jeg tørr ikke håpe for mye på det. Bare det ikke er noe galt så er det greit.

Jeg flyr jo ut og inn av det legekontoret flere ganger i uka så jeg skal ikke si at jeg ikke blir fulgt opp, Hehe. Jeg syns det er veldig greit jeg da.

Bekkenet mitt har blitt mye bedre. Et lite lyspunkt. Lillegutt har kommet så langt nede i bekkenet nå så det har stabilisert seg. Deilig.

Magebildet kommer etterpå. Må bare ta det først:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar