søndag 17. april 2011

Uke 40

40 uker

Week40_19785.jpg

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 38 uker gammelt, og vi er nå ved den gjennomsnittlige fødselsterminen. Fosteret er ferdig utviklet og modent, men det kan velge å bli der inne noen dager eller uker fremdeles. Navlestrengen kan være over en meter lang nå. Fosterets store lever gir magen den velkjente, runde formen. Huden er blekere og mindre rynkete nå.

I hodeskallen finnes det steder hvor beinplatene ikke har vokst helt sammen. Disse kalles fontaneller, og gjør at hodets omkrets kan krympes noe under fødselen uten at det skader hjernen. Hodet får sin avrundede fasong tilbake kort tid etter fødselen, og fontanellene vil lukkes etter hvert.

Tårekanalene er ikke ferdig utviklet, så barnet vil ikke ha tårer når det gråter de første ukene. Brystkassen er mer tydelig, og lungene lager fortsatt surfaktant for å forberede seg på å puste luft uten at lungesekkene kollapser og kleber seg sammen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja nå har vi kommet til uke 40. Eller fra i går da. Den store termindagen er i morgen, men jeg tror ikke det kommer til og skje noe for og si det sånn.

Nå har jeg gått med rier i 8 dager. Jeg er så sliten og lei. Og det er psykisk. Nå har jeg kommet til det punktet at jeg ikke vil føde.. Hehe.. Nå kan han bli der inne. NEIDA.. Men det hadde vært veldig fint om han kunne komme ut snart. Vil jo se veldig gjerne se hvem denne lille krabaten er.

Siden jeg ikke gikk over med vesla så hadde jeg ikke trodd at jeg kom til å gå over denne gangen heller men.. Har fortsatt en dag på meg da. Pluss at det er fullmåne i morgen. KAN jo hende at det har noe og si:)

Ellers så er formen grei. Kroppen er tung og vanskelig og drasse på, men jeg har lissom ikke så mye vondt. Jeg har jo rier fra alt mellom 4-15 min. De er ikke sånn kjempe vonde, men de er der. Jeg har begynt og kjenne det i ryggen faktisk. Det har jeg ikke gjort før, så det er tydelig at det er tungt.

Bildet kommer etterpå:)


2 kommentarer:

  1. Lurer fælt på om det har skjedd noe nå altså?!?! Magebilde kom jo aldri i går... Kanskje du er på føden??? ;) lykke til ihvertfall! venter spent på oppdatering! :)

    SvarSlett
  2. Nei her har det skjedd fint lite desverre. Jeg har hatt så vondt så jeg har ikke orket noen ting:(
    Takk for lykkeønskninger:) De tar jeg med meg:)

    SvarSlett