søndag 28. november 2010

21 uker

21 uker

3D-21weeks.jpg

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 19 uker gammelt. Det er svært aktivt og har fremdeles god plass i livmoren. Du kjenner sannsynligvis mange av bevegelsene, men ikke alle. Nå som fosteret kan sove, vil det sakte men sikkert få rutiner rundt dette. Men ikke forvent at de passer overens med dine egne. Både fostre og små barn har en tendens til å bestemme døgnrytmen selv. Du oppdager gjerne at fosteret er aktivt når du legger deg.

Selv om fosteret har vokst mye, er det svært tynt og spinkelt ettersom fettlaget ikke er særlig tykt ennå. Fosteret fortsetter å gjøre pusteøvelser hvor det trekker fostervann inn i lungene og ”puster” det ut igjen. Fordi det er fullstendig omsluttet av fostervann, er barnets bevegelser mye mer delikate og flytende enn etter fødselen når tyngdekraften gjør enkelte bevegelser umulige fordi musklene ikke er sterke nok. Derfor kan barnet virke litt klumsete og ukoordinert den første tiden. I livmoren kan barnet derimot boltre seg fritt med både kollbøtter, boksing og harde spark.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja nå har det gått 21 uker alt. Tenke seg til:) Det går så utrolig fort nå.
Formen er egentlig greit. Jeg kjenner det veldig i bekkenet nå og jeg går ofte hos fysioterapaut. Jeg håper virkelig at jeg kan holde ut til jula er over på jobben, men det betyr at jeg må være forsiktig og lytte til kroppen.

Jeg er fortsatt sliten, men ikke på langt nær sånn jeg var for noen uker tilbake.

Spark kjenner jeg hele tiden og det har den kommenede pappan fått kjenne også<3 Jeg syns det fortsatt er rart og kjenne de små dultene.

Her er jeg mamma<3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar