torsdag 26. mai 2011

Min dag med Noka

Jeg går jo som sagt på NOKA om dagen. Jeg har endel kilo jeg vil gå ned etter 2 svangerskap. Det var noen ting om NOKA som jeg ikke viste. 

Den ene tingen var at man kan gå på det selv om man er gravid eller ammer. Man skal da selvfølgelig ikke kutte ut alle måltidene, men 1-2 måltider om dagen går greit. 
De siste mnd av svangerskapet mitt så steg nåla på vekta ganske så heftig. 
Jeg var da så heldig at jeg ble sponset av NOKA. Jeg byttet ut 1-2 måltider om dagen med enten shake eller nuddler. Det gjorde at nåla gikk litt saktere oppover. Man skal jo legge på seg i et svangerskap, men jeg syns det gikk ut av styring så da ville jeg ha litt kontroll over det.
Lille gutten våres kom til verden og jeg er nå klar for at jeg skal forandre livstil og kroppsform. Jeg har nå meldt meg inn i et trenings studio som dere sikkert har skjønt og med hjelp av NOKA så skal jeg se forandringer. 

Siden jeg ammer så bytter jeg fortsatt ut 1-2 måltider.
Jeg syns det er viktig at jeg får i meg en god frokost så det måltidet bytter jeg ikke ut. 
Til lunch tar jeg meg en shake. Kanskje med et eple som dessert:)
Jeg spiser også middag, men det skal være sunt. Jeg syns det er viktig at vi som familie kan samles rundt bordet og spise og snakke sammen.
Kveldsmaten bytter jeg ut med en shake hvis jeg føler for det. 
Det er veldig greit og drikke en shake etter at jeg har vært og trena. Da er jeg som regel sulten, men matlysten er ikke helt på topp. 

Her kommer litt om NOKA og graviditet og amming.
Det er ingenting i veien for at gravide og ammende kan benytte NOKA for å få kontroll med vekten. Overvekt er usunt, uansett tilstand, og for å hindre det, er bruk av en optimalt sammensatt ferdig diett som NOKA, kombinert med fornuftig mat, et svært godt valg. Dessuten er man sikret tilførsel av vitaminer og mineraler, noe som gagner både mor og barn!
To NOKA-måltider og to vanlige måltider (med begrenset mengde kalorier) i løpet av dagen, vil gi deg god kontroll med vekten! Lyster du på noe å tygge på inn i mellom, så del opp en NOKA Bar i passe store biter og kos deg med dem når du blir sulten. Da har du et kontrollert kaloriinntak, og får dessuten alle viktige næringsstoff!  

Ja, det er helt greit å bruke NOKA-dietten, men du bør ikke gå kun på en diett. To NOKA-måltider pr. dag vil gi deg i underkant av 450 kcal., i tillegg bør du spise to større måltider som tilsammen gir et kaloriinntak på
ca. 700 kcal. Du kan også fordele dette på 3 mindre måltider, noe som er gunstig for jevn melkeproduksjon og blodsukkerverdi.
Du skal ikke engste deg for brystmelken selv om du reduserer næringsinntaket en del, du får godt med vitaminer, mineraler, kostfiber og omega 3 og 6 fettsyrer gjennom NOKA-måltidene, noe som kommer både barnet og deg selv til gode. Dessuten er det slik at kvinner har et ekstra energilager omkring hofter og lår, og når vi ammer blir disse lagrene gjort tilgjengelig og dermed blir melken fullverdig selv om du går på en moderat diett.
Det er altså ikke noe i veien for at du slanker deg mens du ammer, men du bør ikke gå ned mer enn 2 - 3 kg pr. mnd i denne perioden. Du må sørge for at du får i deg kalorier nok til at du ikke kommer i noen form for ketose, og dermed risikerer at det blir ketoner og andre uheldige stoffer i blodet, og dermed også i morsmelken. Med to NOKA-måltider og 2 - 3 vanlige måltider er du helt trygg! Husk også at selve ammingen krever energi, dermed vil forbrenningen være høyere i ammeperioden, og bidra til vektreduksjon dersom næringsinntaket ikke øker!
Det er mange meninger når det gjelder å slanke seg under ammeperioden, og det også blitt advart ammende kvinner mot å slanke seg, da man fryktet at fettløselige miljøgifter kvinnen hadde lagret i sitt fettvev ville bli frigjort og overført til barnet via morsmelken. Det er forlengst
tilbakevist, og heller aldri påvist farlige nivåer at slike miljøgifter i morsmelk, så om du har hørt en slik påstand, kan du ta det helt med ro!
En annen sak er at under amming (og siste del av graviditeten), avgir kvinnen kalsium til oppbygging av skjelettet og tenner hos barnet, det er derfor viktig at du ikke går på akkord med kalsiuminntaket. Ammende har et anbefalt behov for 1200 mg kalsium per dag, og ca. 400 mg av dette går til morsmelken. Melken i NOKA vil være et fint tilskudd der, og om du så sørger for at mye av maten du spiser består av mye grønne grønnsaker, har du sikret deg godt. Fisk er også en viktig matvare du bør få i deg med jevne mellomrom. 




2 kommentarer:

  1. Husk markedsføringsloven:
    http://www.forbrukerombudet.no/2011/04/forbrukerombudets-veiledning-om-markedsfoeringsloven-til-bloggere

    Jeg kan ikke huske å ha lest at du er sponset av Noka i dine tidligere innlegg (kan hende jeg har oversett det:) ), og da er det snakk om skjult reklame. Viktig å passe på!

    Kos deg videre med din søte familie :)

    SvarSlett
  2. Jeg har skrevet at jeg har blitt sponset i det første innlegget pluss at det står i dette innlegget også!!

    http://idahaugens.blogspot.com/2011/03/noka.html

    SvarSlett