søndag 1. mai 2011

Fødselshistorien

Det hele begynte natt til fredag kl 01:30. Da våknet jeg opp av smerter i magen. Jeg skjønte fort at dette ikke var vanlige smerter. Jeg kjente de igjen for og si de sånn.
Jeg fikk samentrekninger med ca 10 min mellomrom hele nattan. Jeg vekka ikke Oskar siden det ikke gjorde så veldig vondt.
Hele den nattan og dagen så gikk jeg med rier, men de ble aldri sterke nok og de kom med 10 min mellom.
Egentlig så skulle vi ut og grille med familien den dagen siden det var langfredag, men pga min tilstand så hadde ikke Oskar så veldig lyst til og ta meg med ut i skogen.
Vi innviterte derfor familien opp til oss.

Jeg hadde vondt hele dagen. Og jeg avsluttet den med vollyball spill med tanteungene mine. Jeg hoppet og spratt. Og jeg regner med at det var dette som gjorde at ting skjedde:)

Natt til lørdag kl 01:30 igjen så våknet jeg med enda mere vondt i magen.
Kl 05:00 stod jeg opp og det var da 5 min mellom. Jeg satt meg i stua og satt på en film. Det ene tantebarnet mitt lå og sov i stua.
Kl 06:00 vekket jeg Oskar og sa at nå skjer det noe og at han burde tenke på og stå opp.
Vi spiste frokost og slappet av før jeg ringte føden. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle pakke de siste sakene mine og komme innover.

Vesla våknet og tantebarnet våknet. Vi kjørte de da ned til mamma og pappa.
Der møtte vi 2 spente besteforeldre. Hehe:)

Vi ankom sykehuset sånn i 8 tiden. Jeg ble sjekket og der var det 2-3 cm. Jeg ble satt til ctg registrering. Den viste at det var rier og at babyen hadde det fint.

Vi fikk fødestue allerede da siden det ikke var så mye aktivitet på B7.


Vi satt og ventet på at riene skulle bli vonde noe som ikke skjedde. Vi bestemte oss da for og ta oss en tur ut. Det var jo lørdag så butikkene var jo åpene:)




Vi kom tilbake etter 1 time ca. Riene hadde tatt seg opp litt, men ikke så veldig.





Jeg ble sjekka igjen og da var kl rundt 17:00. Det hadde fortsatt ikke skjedd noenting.
Jeg kjente at jeg mistet motet litt. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg hadde så vondt, men ingentng skjedde.

Vi bestemte oss for at jeg skulle få sovet litt. Jeg fikk en tablett og etter litt så var jeg helt vekk. Jeg sov i 2 timer ca. Da våknet jeg igjen av rier.



Jeg fikk servert litt mat. Den spiste jeg da mellom riene. Jeg hadde også fått lystgass nå.
Så jeg vekslet pent mellom mat og lystgass. Man blir jo veldig sulten av og føde.

Jeg prøvde og sette meg litt i badekaret, men det funket ikke for meg. Jeg klarte ikke å jobbe med riene så jeg lå der i kanskje en times tid.

Klokka hadde nå blitt 23:00 og jeg ble sjekket igjen. Det var blitt nå 4-5 cm, men jeg var fortsatt ikke helt moden. Jeg og jordmoren kom da fram til at jeg skulle få en morfinsprøyte i rompa slik at jeg kunne få sovet igjennom natten og samlet opp krefter. Jeg var helt utslitt og lei så det var veldig deilig og få sovet.

Jeg sov helt til kl var 07:30. Da våknet jeg med at vannet mitt gikk. Det er en så merkelig følelse det der. Jeg vekket Oskar og ringte på jordmora som ble kjempe glad for at det hadde skjedd noe. Jeg ble sjekket igjen og nå var jeg helt moden.

Jeg lå sånn og halvsov til klokka var 9:00. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle opp og gå. Det tok ikke mange minuttene før riene haglet på. Den ene værre enn den andre.
Fra dette tidspunktet så gikk det ganske radig. Kl 10:30 var det 7 cm. Kl 11:15 var det 8 cm. Og smertene var helt grusomme. Jeg spurte om jeg kunne få epidural selvfølgelig, selv om jeg ikke ville ha det. Hehe:)

Jordmor ville ha meg opp i preikestolen slik at jeg fikk babyen lenger ned i bekkenet.
Jeg reiste meg motvillig opp av senga. Jeg klarte en rie, men da fikk jeg så trykketrang at jeg måtte sette meg ned på alle 4. Jeg lå med hodet i senga og stod rett og slett knestående på en matte på gulvet. Alt skjedde så fort at tillåme jordmora ikke hang helt med. Klokka var da 12:00 da jeg begynte og presse. 14 min seinere så hørte vi et skrik.

Lille Herman kom til verden 12:14.



Jeg revnet ikke denne gangen hellet så jeg føler meg kjempe heldig. Morkaken kom ut med et lite trykk så da var jeg ferdig med det:) Kjempe deilig.


Jeg fikk gått i dusjen, mens lillegutt ble vasket og veid og målt. Jeg var i fantastisk form etterpå og det var så deilig, Skulle ikke tro at jeg hadde født. Tillåme jordmødrene sa det:)

Vi fikk et kjempe fint barselrom og det tok ikke lange stunden før det var fult av spente besteforldre, tante, onkel, 2 søskenbarn og ikke minst en kjempe spent storesøster.
Det første møtet med lillebror. Det var veldig rart, men ho syns det var ille moro også. Det rareste var at jeg satt oppi senga der tror jeg. Ho titta ihvertfall veldig rart på meg.

Det kom en onkel og tante til på kvelden. Oskar tok med seg Alma Sofie hjem også var det bare meg og lille Herman igjen.

Vi sovnet ganske fort og vi sov som 2 steiner hele nattan.

Dagen etter så var vi hos barnelegen på morran. Alt var kjempe fint og vi kunne dra hjem hvis vi ville. Jeg syns ikke det var noe vits i og være der når alt gikk som det skulle. Ammingen gikk som en drøm og vi hadde det kjempe bra.


Pappan og storesøster kom og hentet oss på formiddagen. Altså 22 timer etter fødsel:)
Vesla syns det var moro at babyen skulle være med hjem og at hun hadde fått en og sitte sammen med i baksetet:)

Vel hjemme.. Alle sammen koser seg veldig med hverandre. Det gjør vi enda.
Det er helt fantastisk hele greiene. Jeg er så utrolig heldig.

Jeg elsker dere overalt.

Jeg ønsker også og takke jordmødre og barnepleiere på B7.
Og ikke minst min fantastiske mann som var utrolig gjennom hele svangerskapet og fødselen:)




3 kommentarer:

  1. En herlig historie :-) Høres ut som en flott fødsel og så bra at du var i så fin form med en gang etterpå! Kos dere alle 4!
    Gro

    SvarSlett
  2. Bare se over at du har skrevet riktige dager, søta... For hvis ikke jeg misforstår, så skriver du at du våknet på søndagsmorran og dro til sykehuset, men at du kunne dra i butikker siden det var lørdag:p

    Det er så koselig å lese fødselshistorier, da får man et skikkelig inntrykk av hvordan det gikk for seg! Godt å høre at du var i så god form så fort! Og lille Herman er bare helt nydelig <3

    SvarSlett
  3. Haha:) Godt noen følger med:)

    SvarSlett