søndag 20. mars 2011

36 uker

36 uker

Week36_19781.jpg

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt.

Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nå begynner jeg virkelig å se slutten på det her. Det er faktisk litt vemodig. Dette svangerskapet har gått i en fart og jeg føler at jeg ikke har fått tatt det inn over meg at vi faktisk skal ha en liten baby til snart. Men det kommer jeg nok til å merke. Hehe..

Formen min er fortsatt så der. Bekkensmertene har forplantet seg oppover hele ryggraden min og det er mindre godt. Det er bare på en høyre siden og det har det vært siden jeg fikk bekkenløsning. Merkelig greier.

Jeg har fått masse vann i beina og i fingrene.Jeg tror det har kommet litt i ansiktet også, men det tørr jeg ikke si helt sikkert. Jeg føler meg som en blubbe ihvertfall.

Idag er det da 29 dager igjen til termin. Til lørdag så er barnet vårt fullbårent som det så fint heter så da er det bare til og ta turen ut syns jeg. Det er jo ikke noe å være der inne for. Mye mere spennende her ute.
Blir ihvertfall kjempe spennende og se når han har tenkt seg ut. Søstra kom jo 4 dager før tiden så jeg kan jo være heldig nå også:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar