onsdag 16. februar 2011

Se her hele verden..

Nå har jeg sett på FBI (forbrukerinspektørene) på Nrk og det var faktisk veldig spennende og oppsiktsvekkende. De fortalte om veldige nyttige ting om sosiale medier. Som feks Facebook, Blogg osv. Det er ting som jeg aldri har tenkt på.

Når du legger ut bilder på facebook så gir du de lov til og kunne publisere bildene dine andre steder. De kan faktisk selge bildene til annonsører og du vil ikke kunne tjene en krone på de.
Jeg kan brått en dag se bilde av vesla på en Lano reklame da. Det skal jo ganske mye til for at dette skal skje, men det kan skje.

Det gikk opp for meg for ikke så veldig lenge siden at folk kan faktisk ta bildene mine. Det var noen i familien som hadde "stjelt" bildet som jeg hadde lagt ut på facebook og brukte det som bakgrunnsbilder på både telefon og data. Det er jo ikke så farlig når det er familie, men når de kan gjøre det så kan ganske mange gjøre det også.

Det finnes jo faktisk noen som lager seg falske profiler på nettet og kopierer andre sine bilder. Jeg vet om en som gjorde nettopp dette på et mammaforum.Hun utga seg for og være en jente som hadde mistet ungen sin og søkte deretter trøst hos andre damer som hadde opplevd noe av det samme. Hun kopierte bildene av barnet til en hun leste bloggen til. Det gikk ganske lang tid før hun ble avslørt. Da var det ganske mange som følte seg lurt.

Så man bør tenke seg ganske godt om før man legger ut bilder på nettet.

Det har også vært mye snakk om dette med mammabloggere i det siste. Det at eksponerer barna våre veldig. Jeg kan si meg enig i det. Men jeg mener at så lenge man følger visse regler så syns jeg ikke det gjør noe.
For mange så er faktisk bloggen en dagbok. Eller en måte og vise hvordan det går med dem til andre i familien/venner som ikke bor i nærheten.

Jeg syns det bare er koselig å dele med dere jeg. Kanskje noen får noen råd eller bare syns det er moro og se hvordan vi har det i hverdagen. Det er jo ganske mye som jeg ikke deler også.

Etter at jeg byttet fra Blogg.no til Blogspot.com så har jeg fått et annet syn på blogging.
Jeg syns rett og slett det ble for mye og jeg følte at bloggingen ikke var for meg, men for alle som leste den. Jeg fikk hentelapper i posten rett som det var over ting og varer som jeg fikk av bedrifter som ville at jeg skulle skrive om de. Jeg ville ikke at det skulle bli en "jobb" så jeg fant ut at det ikke var noe for meg.

Det tok jo ikke mange mnd før jeg begynte igjen, men nå på en annen måte. Jeg deler det jeg har lyst til når jeg har lyst til det. Lesertallene er mye mindre, men det gjør dere bare mere spesielle:)

Dette ble egenlig bare viklet inn på noe helt annet. Hehe.

Ha en fin kveld videre <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar